צניחת רחם

מצניחה לצמיחה

עבודת סיכום בקורס מורות ליוגה נשית
2020-2021

מנחה: מירה ארצי פדן
סייעות: אפרת חלף, מיכל אולנדר, שירי אלוני ויפעה קמון
מגישה: הדס כרמונה
hadascarmona@gmail.com
052-5477573

תוכן העניינים

  • יוגה נשית  – נייר עמדה
  • צניחת רחם (Uterine Prolapse) – היבט רפואי 
  • טיפולי פיזיותרפיה וטיפולים משלימים
  • צניחת רחם בגישה משלימה
  • יוגה נשית וצניחת רחם
  • בנימה אישית לסיכום
  • תרגול יוגה נשית מותאם לנשים עם צניחת רחם
  • בבליוגרפיה

יוגה נשית  – נייר עמדה

יוגה נשית הוא תרגול יוגה המותאם לנשים במעגל החיים, מנערות, דרך הפריון, אל גיל המעבר ומעבר לו. תרגול היוגה הנשית שפיתחה מירה ארצי פדן, כולל תרגול פיזי, תרגילי נשימה, מיקוד תשומת הלב וכלים נוספים כמו כתיבה אינטואיטיבית וניהול יומן מעקב. היוגה הנשית ממשיכה להתפתח ולקבל הדגשים שונים ואף זוכה להיות חלק ממחקרים רפואיים ולקבל הכרה.

יוגה נשית היא קודם כל שפה. שפה המשמשת לתקשורת שלי עם עצמי ולתקשורת שלי עם העולם. היא שפה, כי כשאני אומרת מולה בנדהה בשפת היוגה הנשית, אני מדברת על מרכז פיזי ומרכז רגשי, מרכז המשתנה מדי יום ומרגע לרגע ואם אני מפתחת איתו קשר אני יכולה לגלות מה העוצמה שלי היום, מה כדאי לי לחזק, על מה כדאי לי לוותר ובאיזה קצב לעבור את היום. בשפת היוגה הנשית אני מבינה שבקצוות הנשימה מחכה לי רגע ללא פעילות, רגע של נוכחות, רגע של חיבור לעצמי.

בשפת היוגה הנשית אני יודעת שלאורך המחזור התפקוד והצרכים שלי משתנים. אני גם יודעת שהתרגול שלי צריך לקבל הדגשים שונים כדי שאוכל להפיק ממנו את המיטב וכדי שהוא 'יעבוד' בשבילי.

כשאני מתרגלת יוגה נשית אני יודעת שעל כל אתגר בחיים ניתן להתבונן, להבין שהוא קיים אך גם להבין שהוא לא מה שמגדיר אותי. אם זה אתגרים בתחום הפריון, ההריון והלידה, אתגרים של גיל המעבר, מחלות, כאבים וגם אתגרים רגשיים שונים, אפילו במשפחה, בקריירה ובמערכות יחסים – בכל אתגר שכזה אני יכולה להיעזר בכלים מהיוגה הנשית. התרגול על המזרן, הפילוסופיה והשפה הייחודית מאפשרים לעבור את האתגרים, תומכים בי ומקלים עלי וגם מאפשרים לי לצמוח, לגדול ולהתפתח. כשאני הולכת בשבילים של היוגה הנשית אני מאפשרת לעצמי להיות אישה נוכחת הנותנת ביטוי לכל חלקיה.

צניחת רחם (Uterine Prolapse) – היבט רפואי

צניחת רחם היא מצב בו הרחם יורדת ממקומה ויורדת מטה לכיוון פתח הנרתיק. הצניחה יכולה להופיע בדרגות שונות, מדרגה 1 בה הרחם רק החלה את דרכה בצניחה עד דרגות 3-4 בהן הרחם או צוואר הרחם מציצים מפתח הנרתיק ואף בולטים החוצה. נשים רבות יחוו עם הגיל צניחת רחם בדרגה כלשהי אך לעיתים לא יבחינו בכך וזה לא יפריע להן בחיי היומיום, ובדיקה גניקולוגית תעיד על צניחה קיימת. כאשר הצניחה מתקדמת האישה בעצמה תחוש בצניחה, זה יכול להיות רק תחושת עומס וכובד באזור קרקעית האגן או תחושה של גוש או כדור המציץ מפתח הנרתיק.

צניחת רחם עלולה להתרחש מכמה סיבות או שילוב שלהן: גיל האישה (רקמות החיבור בגוף נחלשות עקב ירידה באסטרוגן עם הגיעו של גיל המעבר), גנטיקה, לידות (בעיקר אם הלידה היתה כרוכה בשלב לחיצות ארוך או לידה מכשירנית ואם נגרם נזק לעצב הפודנדלי או לרקמות החיבור והשרירים), אורח חיים היוצר לחץ על קרקעית האגן כמו הרמת משאות כבדים, אימון לא נכון, שיעול כרוני, עצירויות, יציבה לקויה, משקל עודף ועוד.

הרחם ממוקמת באופן טבעי מאחורי שלפוחית השתן וקצת מעליה. צניחה של רחם תתרחש כאשר שרירי האגן אינם מתפקדים כראוי ורקמות החיבור המעגנות את הרחם אל האגן נחלשות ומתארכות. צניחת רחם מגיעה לעתים גם עם צניחה של איברי אגן נוספים כמו השלפוחית או הרקטום. נשים עם צניחת רחם עלולות לסבול גם מדליפת שתן, אצירת שתן, טחורים, כאבים בקיום יחסי מין, אנרגיה ירודה ועוד.

טיפול בצניחת רחם בראי הרפואה הקונבנציונאלית

נשים אשר לא חשות בצניחה וקיבלו אבחון בבדיקה אצל רופאת נשים יקבלו בדרך כלל הפנייה לפיזיותרפיה של רצפת אגן ויתבקשו להגיע למעקב. בשלבים יותר מתקדמים של צניחה הרופאים בדרך כלל מציעים ניתוח. קיימות גישות שונות לניתוח. ישנם ניתוחים המשתמשים ברשת לתמיכה והרמת האיברים, יש ניתוחים המבוצעים בגישה לפרוסקופית (דרך מספר חורים קטנים בבטן) או בגישה ואגינלית. ישנם ניתוחים המשמרים את הרחם ויש ניתוחים הכוללים כריתה של הרחם. הניתוח, למרות שנחשב לפשוט יחסית עם סיכונים מועטים עדיין צופן בחובו אפשרויות לסיבוכים שונים ובנוסף, כ-30 אחוז מהנשים שעברו ניתוח, יעברו ניתוח נוסף במהלך השנים.

אישה המעדיפה להימנע מניתוח יכולה להיעזר בהתקן שנקרא פסארי. זה התקן עשוי סיליקון המוחדר אל הנרתיק ומספק תמיכה חלופית לרחם. אורוגניקולגית או פיזיותרפיסטית שעברו התמחות בהתאמת הפסארי ימליצו על ההתקן המתאים ביותר. ישנם התקנים שניתן להשאיר בנרתיק לאורך תקופה וישנם כאלה שיש להוציא מדי ערב. הדבר תלוי גם בגיל האישה ויכולתה לבצע את ההחדרה וההוצאה של הפסארי וגם תלוי אם האישה פעילה מבחינה מינית כיוון שיש להוציא את הפסארי לפני קיום יחסי מין מלאים.

טיפולי פיזיותרפיה וטיפולים משלימים

פיזיותרפיה

פיזיותרפיסטיות רצפת אגן יכולות לעשות בדיקה מאד טובה ויסודית של הצניחה, להעריך את חוזק השרירים ולבדוק האם האישה עובדת עם השרירים נכון. מעבר לשיחה טובה עם פיזיותרפיסטית היא תבצע בדיקה וואגינלית במהלכה היא תבקש ממך לכווץ ולהרפות את השרירים. לעיתים היא תיעזר במכשיר ביופדבק הנותן משוב לגבי הכיווץ. הפיזיותרפיסטית נותנת תרגילים לחיזוק השרירים ולהרפייתם, היא מלמדת התנהלות נכונה במהלך היומיום להפחתת הלחצים וגיוס נכון וטוב של רצפת האגן בזמן מאמץ והרגלי אכילה והתרוקנות המתאימים למצב של צניחה.

תרגילי קיגל ואביזרים לתרגול

תרגילי קיגל הכוללים סדרה של כיווצים של שרירי רצפת האגן מאד נפוצים ולאחרונה רואים יותר ויותר אביזרים המשווקים כמומלצים לתרגול שרירי רצפת האגן בשילוב עם תרגילי הקיגל. חלק מהאביזרים פסיביים וחלקם מחוברים לצג המראה את עוצמת הכיווץ ועוקב אחר השיפור בעבודה עם השרירים.

צניחת רחם בגישה משלימה

שיטות רפואה משלימות יכולות לתמוך ולעזור במקרים של צניחת רחם. לכל שיטה ראייה מיוחדת לגבי הרחם, האגן והצניחה. הטיפול וההתייחסות יהיו יחודיים לכל שיטה. אני אתמקד בשתי שיטות מיוחדות שאני מכירה באופן אישי: האחת היא עיסוי רחם והשנייה היא שיטת פאולה.

עיסוי רחם

גלית בראלי מומחית בעיסוי רחם בשיטת סובאדה אומרת שאחד הגורמים לצניחת רחם היא הרמת משאות כבדים. גם בתקופות בהן רצועות הרחם במצב רגיש, כמו אחרי לידה או כמו בימים שלפני הוסת אז הרחם שוקלת כפליים והלחץ על הרצועות גדול. כלומר, עוד לא הגענו לדבר על היוגה נשית וכבר אפשר לראות בשיטות המשלימות התייחסות למחזוריות האישה וצורך להתנהלות מותאמת בזמנים שונים במעגל החיים והמחזוריות. עיסוי הרחם הוא טיפול חיצוני המשפיע על רצועות הרחם ויש לשלבו עם אימון יומי של שרירי רצפת האגן (קיגל, שיטת פאולה, יוגה נשית…). בשלבים מוקדמים של צניחה ניתן ממש לשפר את המצב ובמצבים מתקדמים ניתן בעיקר לשמר את המצב ולמנוע את החרפתו.

שיטת פאולה

שיטת פאולה היא שיטה המבוססת על היכולת הטבעית של הגוף לרפא את עצמו. כדי לטפל בתופעה כמו צניחת רחם ניתן לתת למתרגלת מספר תרגילים העובדים ישירות על אזור האגן כמו תרגיל של איסוף הנרתיק ושחרור. אך בניגוד לשיטות כמו תרגילי קיגל או אימון פיזיותרפי התרגיל מבוצע בצורה המותאמת למתרגלת תוך כדי תשומת לב לתגובות שרשרת בגוף ולחוויה של המטופלת מהתרגיל. אחד הדברים המאפיינים את השיטה היא עבודה מרחוק בה עובדים עם איבר או אזור אחר בגוף כדי לעורר את הריפוי באזור החלש, למשל תרגיל הנקרא "שפה אל האף" בו מעלים את השפה העליונה אל האף באמצעות השפה התחתונה יכול לעזור במקרים של צניחה ולעודד הרמה של האיברים מעלה. עבודה מרחוק היא אחת הסיבות שהשיטה יכולה להתאים מאד למי שאזור הנרתיק או אפילו הרחם רגיש מבחינה פיזית או רגשית, כיוון שהעבודה אינה ישירה ומעוררת את התגובה באזור הרגיש בעדינות. ייחוד נוסף של השיטה הוא העבודה החופשית: לא תמיד ניתן לקבוע במדויק מה חסר לגוף או איפה יש תקיעות המייצרת את החולשה ולכן בשיטה מעודדים את המתרגלת לשחרר את המחשבה ולאפשר לגוף תנועה חופשית שתעורר את הריפוי הטבעי של הגוף.

יוגה נשית וצניחת רחם

היוגה הנשית, מתייחסת לאישה ולאתגרים השונים בחייה באופן הוליסטי. צניחת רחם מתרחשת כאשר השרירים חלשים או פגועים וכאשר הרצועות מאבדות את גמישותן, ולכן ביוגה הנשית נתרגל חיזוק של השרירים ונעבוד על רקמות הגוף אך נתייחס גם למקום של האישה במעגל החיים ולמשמעות של צניחת הרחם בחייה. כמובן שכל אישה יכולה לקחת איתה מהיוגה הנשית את מה שמתאים לה ולאישיות שלה. בפרק זה אסקור היבטים שונים של היוגה הנשית ואיך הם יכולים לעזור במקרים של צניחת רחם.

הרפיה

שרירים הם רקמה שאפשר לעבוד עליה ולחזק אותה. לעיתים שרירי רצפת האגן מותשים מאד ומספיק רק לעבוד על הרפיה ושחרור כדי להיטיב עם עבודתם. כל תרגול של יוגה נשית מתחיל ומסתיים בהרפייה. אנחנו מתחילות בלהניח את הגוף ולהניח לגוף על המזרן. פעולה כביכול פשוטה אבל מאד משמעותית. שחרור מפרק הלסת, הוצאת אוויר כמו לפזר אדים על חלון, הוצאת לשון, מאפשרים גם שחרור בקרקעית האגן. השמעת צליל ארוך ושקט בזמן נשיפה, מאריכה את הנשיפה, מרגיעה את מערכת העצבים שנמצאת בכוננות ומפעילה את המערכת הפראסימפתטית האחראית על הרגיעה והריפוי הטבעי של הגוף. העמקת הנשימה, תנועה רכה של האגן והמהום גם הם מעודדים את המערכת הפראסימפתטית ומאפשרים רוגע והרפייה.

נשימה ומולה בנדהה

סרעפת הנשימה משחקת תפקיד חשוב בוויסות הלחצים בחלל הבטן. נשימה נכונה הכוללת תנועתיות של הסרעפת משפיעה בין היתר גם על תפקודה של רצפת האגן. מצד שני כדי שהסרעפת לא תקרוס לכיוון קרקעית האגן יש צורך בתפקוד תקין של רקמות החיבור ושרירי הבטן הרוחביים כמו גם תמיכה טובה מעצמות האגן, עמוד השדרה והצלעות.

ביוגה הנשית שמים דגש בתרגול הנשימה על חיבור סרעפות. לרצפת האגן ניתן להתייחס כסרעפת והתנועה של סרעפת האגן מתואמת עם התנועה של סרעפת הנשימה. כאשר הסרעפת של הנשימה עולה מעלה, בנשיפה, גם סרעפת האגן, רצפת האגן עולה מעלה, כשסרעפת הנשימה יורדת מטה, בשאיפה, גם סרעפת האגן יורדת מטה. לתופעה הזו שבה הסרעפות נעות יחד קוראים חיבור סרעפות והתנועה המתואמת הזו היא מאד חשובה לבריאות האגן. לפני שארחיב רק אגיד עוד במאמר מוסגר שכשהסרעפת העליונה של הנשימה עולה מעלה היא מרפה בעוד רצפת האגן כשהיא עולה מעלה היא מתכווצת או נאספת. לפעולה הזו של איסוף קרקעית האגן אנחנו קוראות מולה בנדהה.

תרגול של חיבור סרעפות כמו מחנך את הגוף לעבודה התקינה. פעילות זו מאפשרת תנועה שאינה יוצרת לחץ תוך בטני גבוה והיא חשובה לאורך כל היום ובמיוחד בזמן הפעלת מאמץ אז יש נטייה לדחוס את האיברים מטה, אך אם נדע בזמן מאמץ, לנשוף ולאסוף רצפת אגן נוכל להגן על רצפת האגן מנזקים נוספים. כך גם בזמן שאיפה מלאה, קרקעית האגן משוחררת ואינה יוצרת מתח גדול מעליה.

עיסוי סרעפת תורם גם הוא לבריאות האגן. פיזיותרפיסטיות רצפת אגן אשר משלבות עיסוי סרעפת בטיפול שלהן מדווחות על שיפור טוב יותר במצב רצפת האגן של המטופלות שלהן.

יציבה ושרירים מייצבים

טדאסנה היא תנוחת עמידה. כביכול תנוחה פשוטה, אך היא צופנת בחובה אפשרות לבחון את היציבה ולשפר אותה. בנוסף, זו התנוחה שאנחנו חוזרות אליה שוב ושוב בתרגול היוגה הנשית, כמו שיבה לבית פנימי.

כמה מילים על רקמות חיבור כדי להבין את החשיבות של יציבה טובה לבריאות האגן. רקמות החיבור נמצאות בכל הגוף וקשורות זו לזו ותפקידן מגוון. הן מפרידות בין האיברים השונים, מקבעות אותם למקומם, מספקות משטחי החלקה, צוברות חומרים חשובים גם כאלו הקשורים למערכת החיסון ועוד.

איברי האגן והבטן נתמכים על ידי רצפת האגן והבטן וכמו תלויים על בית החזה באמצעות רקמות החיבור ומוחזקים בעזרתן כנגד כוח הכובד. לכן, ביציבה לקוייה בה הגב מכופף קדימה ומפעיל לחץ על החזה, האיברים יקרסו וילחצו על קרקעית האגן וישחקו את השרירים והרקמות המעגנות את האיברים למקום. לעומת זאת שרירי יציבה המרווחים בין החוליות ושומרים על יציבה בריאה יתרמו לבריאות רצפת האגן ויאפשרו לה להמשיך ולעבוד באופן תקין גם במצבים מאתגרים כמו בזמן שיעול, עיטוש, הרמת משאות כבדים, ילדים, נכדים, גם בזמן עצירות זמנית וכמובן בשעת לידה.

כשאנחנו עומדות בטדאסנה, אנחנו בונות את היציבה מכפות הרגליים המונחות רחבות על הקרקע ומשתרשות, הקשתות הפנימיות צומחות, הברכיים רכות, והירכיים כמו מתהדקות זו לזו. כבר כך נוכל להרגיש הדהוד של התמיכה הזו אל קרקעית האגן ומעלה. בעמידה, השריר הרחב בטני וקרקעית האגן אסופים, המולה בנדהה פעילה, פועמת אך לא משוחררת לחלוטין. הנשימה קצת יותר גבוהה, ומאפשרת את החיבוק של השרירים המייצבים. עבודת השרירים המייצבים מאווררת בין החוליות, מפעילה את השרירים הבינחולייתיים (המולטיפידוס) ומאפשרת לגב להיות זקוף אך משוחרר.

מעגל שרירים סגור ונשימה עולה קומה

בזמן מאמץ, כמו הרמה של חפץ, ואפילו בזמן דיבור נוצר לחץ תוך בטני העלול לדחוס את האיברים מטה לכיוון קרקעית האגן ועם הזמן לשחוק את השרירים ואת רקמות החיבור.

שרירי הבטן הרוחביים העוזרים ביציבה, יתכווצו שבריר שנייה לפני התנועה או לפני הרמה של חפץ כבד (בשילוב שרירי רצפת האגן וזוקפי הגב) כדי לקבע ולהגן. אלו גם השרירים שיאספו את הבטן פנימה בזמן נשיפה.

ביוגה הנשית אנחנו לומדות איך בזמן מאמץ אנחנו נושפות, אוספות את השרירים המייצבים, קרקעית האגן – המולה בנדהה, השריר הרחב בטני, וגם מהדקות ירכיים. זו פעולה של קהילת שרירים תומכת וכשהמאמץ מתמשך לאורך זמן יש לזה חשיבות רבה. אנחנו רוצות להישאר עם האיסוף של השרירים המייצבים ולהמשיך כמו לחבק את עצמנו מבפנים ולהגן על האגן, ולכן בזמן מאמץ ממושך השאיפה תמלא את חלל בית החזה ואחורי הלב ופחות את חלל הבטן. במצב כזה, כשהנשימה גבוהה יותר אנחנו אומרות ביוגה הנשית שהיא עולה קומה. כדי לתרגל את העבודה המתמשכת הזו אנחנו נעזרות בתרגילים שונים ובעיקר בתרגילים במעגל סגור בהם אנחנו יוצרות התנגדות או עוגן באזור מסוים בגוף ואז השרירים המייצבים מתגייסים, אולי אפילו ביתר קלות. כשאנחנו מתרגלות "על המזרן" הגוף יזכור את העבודה הזו וידע להתגייס בזמן מאמץ גם בחיי היומיום. במקרה של צניחת רחם התרגול הזה חשוב ביותר ומונע את התדרדרות הצניחה. לעיתים ניתן להרגיש תוך כדי התרגול של עבודה במעגל שרירים סגור, שהצניחה כמו נשאבת מעלה.

שיכול רגליים

פעם כשהיינו ילדות היינו משכלות רגליים כשרצינו להתאפק ולא רצינו ללכת לשירותים (כי לא רצינו להפסיד שום דבר חשוב שקורה כרגע 😊). גם היום, כנשים בוגרות אנחנו יכולות להיעזר בשיכול הרגליים. בזמן תרגול על המזרן, שיכול הרגליים הוא בעצם סוג של עבודה במעגל שרירים סגור. כאשר אני משכלת רגליים ומהדקת את הירכיים זו לזו, אני בעצם מפעילה את השרירים המקרבים ומיד אוכל להרגיש את ההדהוד של הפעולה הזו אל קרקעית האגן. המולה בנדהה כמו נאספת מאליה ואיברי האגן נשאבים מעלה

עבודה לא סימטרית עם האגן

עבודה לא סימטרית מאפשרת לאיברים באגן למצוא את מקומם מחדש. צד ימין וצד שמאל של האגן אינם סימטריים. לפעמים ההבדלים קטנים ולא מורגשים ולפעמים משמעותיים יותר. כאשר נשים לב לצידי האגן השונים נוכל לראות שכל צד של האגן מביא איתו תחושה אחרת ומסר אחר. כאשר נאסוף את קרקעית האגן, לעיתים נוכל לשים לב שצד אחד של האגן מתכווץ חזק יותר ולפעמים נשים לב שצד אחד יודע להרפות יותר טוב. כדי לאזן את העבודה של הצדדים השונים של האגן נתרגל עבודה לא סימטרית.

עבודה רגשית וכתיבה אינטואיטיבית

צניחת רחם היא הזדמנות לנהל דיאלוג עם הרחם או האגן. דיאלוג כזה מאפשר לבחון איזה אמונות אני מחזיקה, איזה דפוסים מנהלים את החיים שלי, מה אני בוחרת לשנות ואיך אני יכולה לצמוח ולהתפתח. עבודה מסוג זה יכולה לתרום גם לשינוי לטובה במצב הצניחה אך היא בעיקר יכולה לעזור לנו להתמודד עם הצניחה, לקבל החלטות ולהתפתח מבחינה ריגשית ורוחנית. עבודה כזו יכולה לאפשר לי לזהות את הבעיה אך לא להזדהות איתה. אחת הדרכים לנהל את הדיאלוג הזה עם הרחם היא כתיבה אינטואיטיבית. בכתיבה אינטואיטיבית אני מאפשרת לזרם התודעה, או התת מודע, להתבטא באופן חופשי ונטול ביקורת כך שאוכל אחר כך להתבונן בכתוב ולהבין את עצמי טוב יותר ולהחליט על שינוי דפוסים. לפעמים מספיק רק לשחרר את הטקסט החוצה כדי ששינוי יתחיל לקרות. אפשר לעשות כתיבה שמתחילה במשפט כמו "הרחם שלי צנחה כי…" או "כשהרחם שלי תעלה חזרה למעלה אני…" או "בגלל שהרחם שלי צנחה אני…" וכן הלאה ואז לכתוב במשך מספר דקות ללא הפסקה.

משמעות הרחם ביוגה הנשית

ביוגה הנשית מתייחסים לרחם כאל איבר שהוא מקור ליצר יצירה ותשוקה. בהמשך לעבודה הרגשית והכתיבה האינטואיטיבית אישה עם צניחת רחם יכולה לנצל את ההזדמנות הזו ולרגע לעצור ולשאול את עצמה, מה המשמעות של יצר, יצירה ותשוקה בחיים שלי. איפה יש להם ביטוי? איפה הביטוי שלהם נחסם? ניתן להתבונן במבט פנימי פנימה אל הרחם ולבקש ממנה להעלות דימוי, או מסר. הדיאלוג הזה עם הרחם יכול לגלות לאישה דברים על עצמה ולעזור לה לבחור מחדש את סדר העדיפויות בחייה. דפוסים רגשיים שאנחנו נפרדים מהם יכולים לייצר גם דפוסי תנועה שונים שייטיבו עמנו ועם תופעות כמו צניחת רחם.

גיל המעבר

היוגה הנשית מתייחסת לשינויים שהאישה עוברת במעגל החיים וספציפית גם לגיל המעבר. גיל המעבר מאופיין בירידה דרמטית (ולא יציבה) בהורמון האסטרוגן. האסטרוגן קשור גם לייצור הקולגן ומכאן גם על חוזק וגמישות הרקמות ולכן עם ירידה באסטרוגן הרקמות מתחילות להיחלש ומאבדות מגמישותן מה שעלול לגרום לצניחה של איברי האגן ברמה כזו או אחרת, כולל צניחת רחם. תרגול יוגה נשית מאזן את רמת ההורמונים בגוף, מעודד הפרשת אסטרוגן מרזרבות הנמצאות באיברים אחרים בגוף ומאפשר לשמר את האלסטיות של הרקמות לאורך זמן. כמובן שחשוב להמשיך ולעבוד עם המולה בנדהה, לחזק אותה ולהיות בקשר עם העוצמה שלה, הממשיכה להיות דינמית גם בגיל הזה.

בנימה אישית לסיכום

בחרתי בנושא תרגול יוגה נשית לנשים עם צניחת רחם כיוון שהנושא קרוב לליבי. מאז ההריון השני אני מתמודדת עם צניחה, מה שהביא אותי ללמוד ולחקור את הנושא ולהעמיק בו על ידי התנסות אישית. אני זוכרת את הבהלה מהתופעה הזו בתחילת הדרך ואני מודה שיש עליות ומורדות. בכל שלב תמיד יכולתי לשאוב השראה, אופטימיות וחיזוק מהנשים שפגשתי בשנים האחרונות, נשות מקצוע מתחום הטיפול הפיזי וגם הרגשי ולכן אשמח להיות חלק מקהילת הנשים שתומכות באחרות. מוזמנת ליצור קשר 😊

ממליצה לכל אישה הסובלת מצניחת רחם, לפתח את המודעות לקרקעית האגן, לפעילות שלה ולעבודה עם הגוף בחיי היומיום. גם כשמתרגלים פעילות ספורטיבית כלשהי, אם זה פילאטיס, יוגה וכן הלאה ואפילו יוגה נשית כדאי להתייעץ עם המדריכה שתעזור להתאים את התרגול לצניחת רחם.

מודעות והפעלה נכונה של הגוף בעת מאמץ עשויות למנוע ולהאט את התקדמות הצניחה, ולצערי לעיתים קרובות אנחנו מודעות לנזק של הפעילות ולחשיבות של התרגול המודע רק אחרי שמתחיל להציק לנו.

יחד עם זאת חשוב לי לומר, שבכל שלב של צניחה כדאי ואפשר לעבוד עם הגוף, לגלות את יכולותיו, לנהל שיח עם עצמך, עם הרחם, האגן, ולאפשר צמיחה, גם אם לא של הרחם אז צמיחה אישית, רוחנית או תודעתית. ועוד דבר חשוב: אני מאד ממליצה לאישה המחליטה לבצע ניתוח כזה או אחר, ללמוד להקשיב לגוף, ולעבוד עם הגוף, עם האגן, עם המולה בנדהה ועם הנשימה, בתקופה שלפני הניתוח. תרגול של יוגה נשית או כל תרגול תומך אחר יאפשר החלמה מהירה ואיכותית יותר ויימנע במידת האפשר הישנות של הצניחה.

בהצלחה ובריאות משמחת לכולנו הנשים ולכל האנשים, בכל גיל ושלב בחיים.

תרגול יוגה נשית מותאם לנשים עם צניחת רחם

תרגול באורך של כ-25 דקות על מזרן. להנאתכן: 

 

בבליוגרפיה

  1. אתר כללית
  2. האתר הישראלי לרצפת האגן
  3. אורוגניקולוגיה – האתר של פרופ' ליאור לבנשטיין
  4. צניחת איברי האגן – ויקירפואה, מאת פרופ' ליאור לבנשטיין וד"ר איתמר נצר
  5. האתר של אילנה שלאל – פיזיותרפיסטית רצפת אגן
  6. גלית בראלי – עיסוי רחם
  7. שיטת פאולה: קורס מורים בשיטת פאולה
  8. הספר "סוד השרירים הטבעתיים" מאת פאולה גרבורג ואתר האינטרנט של עמותת המורים בשיטת פאולה
  9. כל תכני קורס המורות ליוגה נשית של מירה ארצי פדן
  10. ספר היוגה הנשית – בריאות האישה בדרך היוגה. מירה ארצי פדן
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן